Monday, December 3, 2018

සිනහවෙන් හෝ කතා වෙන් බෑ මනින්නට මිනිසා

න වණ්ණ රූපෙන නරෝ සුජානෝ
න විස්සසේ ඉස්සරදස්සනේන
සුසඤ්ඤතානං හි වියඤ්ජනේන
අසඤ්ඤතා ලෝකමි මං චරන්ති”
-කෝසල සංයුත්තය -

පැහැයෙන් සටහනින් – මිනිසා නො දතැ හැක්කෙ යැ
මඳ දැක්මෙකින් පමණක් – නො විස්වස්නෙ යැ නො විමසැ
මොනවට දැමුණුවන් – ලකුණෙන් පිටත පෙනෙනා
නොදැමුණුවෝ ද හැසිරෙත් – බෙහෙවින් මෙ සත්ලෙව්හි

- බෞධ ළමයා -
විවිධාකාර මිනිස් වාසයන්ගෙන් ගහන ලෝකය කියන්නෙ අපූර්ව නවාතැන්පලක්. ඒ නවාතැන්පල ඇතුලෙ අපිට ජීවත් වෙන්න අවස්ථාව හිමිවෙලා තියෙනව. මේ අවස්ථාව අපි නිවැරදිව භාවිතයට ගන්නවද කියන එක ප්‍රශ්නාර්ථයක්. 
විනයක් නැති රටක අපි මිනිස්සු මනින්නෙ හරි අමුතු විදියට. හිනාවුනාම ඒ මනුස්සය හොඳ කෙනෙක් විදියට අපි විසින් මැන ගන්නව. ඒ හදුනාගැනීම් වැරදියි කියල බුදුන්වහන්සේ දේශනා කරනව. ඒ විතරක් නෙමෙයි. මිනිහෙක් හදුනාගන්න ක්‍රම හතරකුත් උන්වහන්සේ පෙන්වා දෙනව. මේ ක්‍රමයට මිනිස්සු හදුනගන්න විදිය අමාරුයි. හැබැයි හරි වැදගත්. 
සංවාසෙන ඛො, මහාරාජ, සීලං වෙදිතබ්‌බං
සංවොහාරෙන ඛො, මහාරාජ, සොචෙය්‍යං වෙදිතබ්‌බං.
ආපදාසු ඛො, මහාරාජ, ථාමො වෙදිතබ්‌බො.
සාකච්‌ඡාය ඛො, මහාරාජ, පඤ්‌ඤා වෙදිතබ්‌බා
සීලය
ව්‍යවහාරය
ශක්තිමත් බව
ප්‍රඥාව
කියන මේ හතරෙන් ඕනම මිනිහෙක්ගෙ යහපත්/අයහපත් බව මනින්න පුළුවන්. ඒක ලේසි පහසු දෙයක්නම් නෙමෙයි. 
ඕනම කෙනෙක්ගෙ සීලය මනින්න තියෙන ක්‍රමයක් තමයි එකට වාසය කිරීම. ව්‍යවහාරය මනින්න තියෙන හොඳම ක්‍රමය කතාබහ කිරීම. ශක්තිමත් බව මනින්න තියෙන එකම ක්‍රමය ඔහුට පැමිණෙන විපත් කෙරෙහි මුහුණ දෙන ආකාරය දෙස බලා හිදීම. ප්‍රඥාව මැනීමටනම් ඔහු සමඟ සාකච්ඡා කළ යුතු වෙනව. 
ඒත් අපි මනුස්සයෙකු හදුන ගන්නෙ මෙහෙමද? 
අපි මිනිස්සු හදුනගන්න සාමාන්‍ය ක්‍රම වේදය ඇඳුම. සූට් එක යට කරපු, පොලිෂ් කරපු සපත්තු දාන, ටයි එක පලදින ඕනම කෙනෙක්ට මහත්තය කියනව විතරක් නෙමේ එයා හොඳ කෙනෙක් කියන්නත් අපි පෙළඹෙනව. ඒ වගේම කොණ්ඩය අවුල් කරගත්ත රැවුල් වවාගත්ත චේන් පොටක් දාගත්ත කෙනෙක්ට අපි කියන්නෙ නසරානියෙක් කියල. නමුත් ඇත්තටම සූට් එක යට කරල අදින කෙනා පල් හොරෙක් වෙන්නත් බැරි නෑ. ජාතික අැඳුම ඇඳගත්ත පාර්ලිමේන්තුවෙ ඉන්න හුගක් ඇමතිවරු හොරු කියන එක අද ප්‍රසිද්ධ රහසක්. 
ලංකාවෙ මිනිස්සු මිනිස්සු හඳුනාගන්නා ක්‍රමේවේදයේ තරම අපිට පැහැදිලි වෙන තමයි පාර්ලිමේන්තුව. පාර්ලිමේන්තුවෙ බහුතරය නූගත්, අසික්ෂිත, හරිහමන් චරිතයක් නැති මිනිස්සු. හැබැයි එයාල ඔක්කොම සුදු අඳිනව. 
සත්තජටිල සූත්‍රයෙ තියෙන විශේෂ ගාථාවක් මට මතක් වෙනව.

පතිරූපකො මත්‌තිකාකුණ්‌ඩලොව,
ලොහඩ්‌ඪමාසොව සුවණ්‌ණඡන්‌නො
චරන්‌ති ලොකෙ පරිවාරඡන්‌නා
අන්‌තො අසුද්‌ධා බහි සොභමානා
සමහර මැටි භාජන තියෙනව. ඒව රත්‍රං වලිං ආලේප කරපුවම හරි ලස්සනයි. ඇත්ත තනි රත්‍රං වගේ. ඒත් ඇත්තටම තියෙන්නෙ මැටි ගොඩක්. අන්න ඒ මැටි ගොඩ වගේ මිනිස්සු බොහෝවිට හරි ජෙන්ට්ල්මන් ල වෙන්න හදනව. රන් රිදී පලදනව. ඇදුමෙන් බහුශ්‍රැත වෙන්න හදනව. ඇත්ත යථාර්ථය එයාල එහෙම නෑ.

රැවටෙන්න එපා!


|ගුරුගොඩ සිරිවිමල


No comments:

Post a Comment